V období pandémie, kedy sa každý z nás snaží byť zdravý, dáva extrémny pozor na to čo, kedy a ako robí, sa do popredia dostáva čoraz viac možností ako neprísť s nikým do priameho kontaktu, ale pritom vyriešiť a uspokojiť všetky problémy a potreby. Pre zníženie nákazlivosti zavádzali obchodníci a ďalší poskytovatelia služieb viaceré možnosti využívania bezkontaktnej digitálnej platby. Táto možnosť sa postupne dostávala do rôznych oblastí a výnimkou nie je ani mestská hromadná doprava na Slovensku. Digitálne platby nie sú iba pohodlné, ale privedú MHD k trvalej udržateľnosti. Prvými samosprávami, ktoré možnosť využívania bezkontaktnej platby známej ako Tap to Ride uplatnili, sú Žilina a Bratislava. Prostredníctvom platobnej spoločnosti Visa so systémom Cybersource si systém fungovania bezkontaktných platieb nastavili samostatne. V Žiline si cestujúci musia zakúpiť lístok pri inteligentných označovačoch vo vozidlách MHD. Bratislava naopak využíva systém Kartuj, kedy cestujúci po vstupe do MHD priloží platobnú kartu k označovaču, začne svoju jazdu a po jej ukončení (aj pri jednom prestupe) ju musí po odchode znova priložiť, aby systém dostal informáciu, po akom čase sa rozhodol ukončiť jazdu. Na základe toho mu z účtu stiahne požadovanú sumu. Výhodou je, že k zaplateniu môže pasažier využiť okrem karty aj smartfóny alebo smart hodinky.

Zaznamenaný úspech z výhodného a pohodlného cestovania postupne reflektujú a plánujú ho zavádzať aj iní slovenskí dopravcovia, napr. Slovak Lines – regionálny dopravca v Bratislavskom kraji, resp. Arriva, ktorá ho nahrádza na najbližších 10 rokov. Digitálna platba by mala byť dostupná v každom spoji. Bezkontaktné platenie v MHD má veľký popularizačný potenciál, pretože Slováci si veľmi rýchlo zvykajú na nové a užitočné technológie, o čom svedčí aj Index digitálnej adopcie, kde sa nachádzame v najlepšej štvrtine hodnotených krajín.

Viac: Platba kartou sa na Slovensku začala využívať už aj v mestskej doprave